Profi költöztetés Budapest logó

Akadálymentes változat

Költöztetés Budapesten



Behajtási korlátozások, behajtási övezetek

 

 

Budapesten számos behajtási korlátozás nehezíti a költöztetők munkáját. A megrendelők sokszor nincsenek tisztában a korlátozott behajtási övezetek fogalmával, mert mint személygépkocsi vezetők ezeket a kizárólag tehergépkocsik számára szóló közlekedési táblákat már megszokásból figyelmen kívül hagyják.

Budapest számos kerületébe vagy komplett városrészébe tilos 3,5 tonna vagy éppen 7.5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművel külön egyedi engedély nélkül behajtani. Ilyen övezet például az Árpád híd-Róbert Károly krt.-Hungária krt.-Könyves Kálmán krt.- Rákóczi híd (Lágymányosi híd) és a Duna által körbezárt terület. Ebbe az övezetbe max. 7.5 tonnával lehet behajtani engedély nélkül. De sajnos az övezetek nem érnek ezzel véget, ezt követően következnek az övezeteken belüli további övezetek. Ilyen pl. a Margit híd-Szent István krt.-Teréz krt.-Erzsébet krt.-József krt.-Ferenc krt.-Petőfi híd és a Duna által bezárt következő terület ahová pl. max. csak 3.5 tonnás tehergépjárművel tudunk -külön engedély nélkül- továbbhaladni. A felsorolás nem ér itt sajnos véget, ezen övezeten belül is létezik még további övezet. Ezen övezeti térkép nem tartalmazza azon korlátózásokat amelyeket a helyi Önkormányzatok alakítanak ki, azaz pl. amikor egy adott utcába való behajtást tovább korlátozzák az adott közforgalmú úton való közlekedési tábla elhelyezésével. Ezúton is felhívjuk Megrendelőink figyelmét, hogy rendelés esetén ellenőrizzék, hogy az adott költöztetési területen milyen behajtási korlátozás van érvényben és erről a rendeléskor szíveskedjenek tájékoztatni a diszpécserszolgálatot.

 

Megállás, várakozás, parkolás, pakolás

 

Ha a költöztetőknek sikerült magukat sikerrel átverekedniük a behajtási övezeteken, akkor következik a megállási nehézségek leküzdése. A kisebb, 3,5 tonnás tehergépkocsinak kb. 1,5 autónyi hely szükséges a megálláshoz, a nagyobb 7.5 tonnásnak kb. 3 autónyi.

Fontos tudni, hogy a folyamatos pakolás alatt álló tehergépkocsi álló járműnek minősül, azaz arra az időtartamra amíg pakolják az autót nem kell utána fizetni parkolási díjat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nyitva kell lennie a tehergépkocsi rakterének és egy pakoló embernek folyamatosan a platón, vagy annak kb 5 méteres körzetében kell tartózkodnia. Amennyiben ez a feltétel nem teljesül, úgy a tehergépkocsi automatikusan várakozó járműnek minősül és így már parkolási díj is terheli. A parkolási díj a tehergépkocsi méretétől függően 2-3 szorosa is lehet a személygépkocsi parkolási díjának (ennek megfizetése úgy történik, hogy 2 vagy 3 parkolási jegyet kell egyszerre, egy időben párhuzamosan vásárolni).

 

Kapnak-e mentességet, felmentést a KRESZ szabályai alól a költöztetők?

 

Sajnos nem, azaz a költöztetőkre ugyanazok a jogszabályok vonatkoznak, mint bármelyik más közlekedésben résztvevőre. A költöztetők számára sem engedélyezett pl. a szabálytalan megállás, vagy várakozás semmilyen körülmények között sem. A gyakorlatban előfordul, hogy a hatóságok ellenőrzést végző tagjai rugalmasságot tanúsítanak egy költöztetésnél, hiszen ők is emberek és látják, hogy a megállási szabályok maradéktalan betartásával egyes helyeken szinte egyáltalán nem lehetne szabályosan megállni, vagy csak legfeljebb több száz méterrel arrébb. Ezek azonban ritka esetek, ezekre alapozni nem lehet, sőt ezen esetleges hatósági rugalmassággal visszaélni sem lehet, emiatt mindig törekedni kell a legszabályosabb megállási lehetőség kihasználására.

 

Közlekedés a Budapesti helyszínek között

 

A behajtási övezetekbe engedély nélkül semmilyen célból nem lehet behajtani, azaz még áthajtás céljából sem. Azaz pl. ha egy 7,5 tonnás tehergépkocsi a Keleti pályaudvari felpakoló címéről akar a Moszkva téri lepakoló címére átmenni, akkor kerülnie kell pl. a Rákóczi híd irányába, azaz nem veheti igénybe a legrövidebb utat ami az Erzsébet hídon át vezetne.